miercuri, 23 noiembrie 2011

Pana la urma, care e cel mai BUN tool SEO?

Fac seo de vreo 6 ani. Full time de 3 ani. Pe .ro si pe .com. Nu stiu cat sunt de bun, doar Google ma poate trada. :)

Am scris putin pe blog. In primul rand din cauza ca sunt foarte preocupat, si in acelasi timp motivat, de cresterea si scaderea rezultatelor mele in rankings, in paginile de rezultate Google. Cand spun ale mele ma refer la cele de care ma ocup, pentru care bag linkuri mai exact, nu neaparat site-uri proprii, ci clienti si parteneri. In al doilea rand fiindca se scrie foarte mult si foarte prost din punctul meu de vedere, literatura seoistica cum o numesc eu. Cred ca stiti si voi despre ce vorbesc. Daca ati incercat sa gasiti in noianul de articole raspunsul la o intrebare simpla cum ar fi: Am optimizat pagina si sunt pe pozitia 12, trafic 0, pe un anumit query... Cum fac sa urc? sigur stiti ca nu e deloc usor sa gasesti un raspuns clar.

Adica cum domnule nu gasesti un raspuns clar? Sunt o multime de articole. Pana la urma algoritmul de ranking al lui Google e ceva foarte complex, sunt sute de factori de care trebuie sa se tina cont!

Asa sa fie? Experienta imi spune ca nu. Dar lasanad la o parte experienta mea personala care e subiectiva, sa cautam sa argumentam. Pe ce ma bazez cand spun ca se scrie mult si prost. Aceasta afirmatie e cam tare nu? Cam neobrazata. Dar asta simt, asta vad, de asta ma lovesc.

Realitatea e ca foarte putini urca in Google. Foooarte putini. Cum se face ca intr-un domeniu in care Google iti intoarce “Aproximativ 8.650.000 (de) rezultate (0,20 secunde) “ pentru “tutorial seo site:ro” lumea nu urca, majoritatea se plang de trafic scazut, in timp ce pe de-o parte sunt din ce in ce mai multumiti de ppc(a se citi AdWords / opus cu organic, rezultatele neplatite din google, de altfel domeniul seo), iar pe de alta parte marii competitori rup in doua cu trafic exceptional si rate de conversie de peste 10%?

Stiti care e problema cu netul, si implicit cu informarea in legatura cu orice subiect prin web? E mult zgomot. Muuult de tot. :) Faptul ca fiecare isi poate publica opinia e ceva extraordinar. Sau cel putin era la inceput. Totul a pornit de la o initiativa extraordinar de bine intentionata, anume o retea distribuita in care oricine poate sa publice. In internet nu exista mecanismele de auto-reglare care exista spre exemplu pentru publicarea cartilor. Sau chiar a presei scrise. Nici macar nu exista control si cenzura cat la televiziuni. Va dati seama, internetul de fapt e plin de mai multi manelari si fani steaua, “mumu base + udrea = love” chiar si decat OTV-ul. Si asta din fasa, de la web 1.0.

Iar pe urma vine web 2.0. care a dat voce tuturor. Acum sunt la moda site-urile fara redactie editoriala. Site-urile care nu au continut propriu ci constau intr-o platforma pe care oamenii “obisnuiti” ca mine si ca tine pot publica orice continut, text, video, imagine, impresii, review-uri etc. Sau chiar mici snippet-uri de 140 de caractere in care spun cum tocmai s-au scarpinat in nas si pun link si photo :)

Rezultatul e urmatorul. E foarte putin continut avizat, publicat de specialisti, sau macar de oameni cu o reala experienta, care stiu despre ce vorbesc. De multe ori cei care ar putea spune ceva de interes major, mai ales in domeniul optimizarii pentru motoarele de cautare, prefera sa isi ofere cunostintele doar unui cerc restrans, si contra cost. Nu ii putem acuza. Iar acest continut putin si rar intalnit, e afundat intr-o mare de zgomot, de pareri neavizate si de pseudo-specialisti. Cum se poate face atunci diferenta? Nu prea se poate. Google reuseste doar partial de exemplu. Rezultatele lui sunt pline de spammeri, pe cautari foarte competitive.

Singurul mod in care poti afla raspunsul la intrebarile tale despre seo e sa incerci diverse strategii si sa vezi ce merge. Poti incepe cu baza, optimizarea on-page, dar o sa iti dai seama repede ca nu prea poti obtine mare lucru optimizand diversele elemente ale paginilor si structura de link-uri interne. Dar aceasta e partea din seo asupra careia ai control 100%, continutul website-ului propriu, si e musai sa fie bine facuta. Totusi de cele mai multe ori te duce la pagina 2 sau 3. Asta pe o cautare semi-competitiva. Adica unde primii au facut ceva optimizare si link building, au ajuns pe primele locuri si s-au oprit. Deci ii poti depasi. Dar cum?

Trebuie inteles ca Google numara linkurile de pe web, si plecand de la aceea numaratoare aranjeaza rezultatele unui query intr-o ordine. Ni se spune ca algoritmul Google e o formula cu peste 400 de factori. Daca, pentru a intelege mai usor, incercam o simplificare, am putea spune ca sunt 2 tipuri de factori: relevanta si autoritate.


Relevanta e scorul dat de Google pentru pagina in cauza in legatura cu query-ul.

Autoritatea e scorul dat de Google pentru pagina in cauza in general.


Formula scorului de relevanta include diversi factori care tin de optimizarea on-page, cand e cazul matching intre query si domeniu, cat si factori care tin de backlinks. Mai exact, e o combinatie intre diversele elemente ale paginii in html si ale domeniului, care contin keywords sau phrases din query, si ancorele backlink-urilor(link-urile de pe alte site-uri catre site-ul nostru). Ca sa intelegeti, daca crawler-ul search engine-ului gaseste pe web link-uri cu ancora “prostanac” catre un site cu Geoana, cine cauta “prostanac” pe Google o sa primeasca primul rezultat site-ul catre care duc link-urile.

Autoritatea site-ului se stabileste in mare proportie in functie de backlink-urile unui site, dar s-ar putea sa contina si alte elemente cum ar fi varsta domeniului.

Daca vrei sa urci in Google iti trebuie backlink-uri. Link-uri de pe alte site-uri catre site-ul tau. Pe asta trebuie sa te concentrezi cel mai mult. Backlink-urile iti ofera autoritate, iti ofera relevanta, iti cresc valoarea afisata Google Toolbar sub numele de PageRank. Daca ai destule link-uri de pe alte site-uri catre tine cu ancora potrivita ieri in prima pagina de rezultate chiar si cu optimizare on-page slaba. Daca ai destule backlink-uri si deci autoritate pe domeniu, incep sa iti vina vizitatori din Google prin long-tail, de pe cautari de 4-5-6 keywords, direct pe paginile interioare ale site-ului pe care nici nu le-ai optimizat.

Si de backlink-uri cum faci rost? Faci link building. La maxim. Backlink-urile pe care le poti obtine pentru site-ul tau se impart in mare in 2 categorii. Backlink-uri care le introduci tu pe alte site-uri care permit, catre tine, si backlink-uri care le introduc altii pe site-ul lor pentru tine. Cele din a doua categorie sunt considerate mai valoroase. Adica urci mai repede pe o cautare cu backlink-uri pe care Google decide ca sunt voturi reale ale altora pentru tine, nu le-ai introdus tu.


Acum o sa vin si o sa spun ca Google e cel mai bun tool seo. De departe cel mai bun. Fiindca numai Google te poate ajuta sa gasesti pe web pagini unde iti poti introduce link catre site-ul tau. Aici depinde cat esti de inventiv. Poti modela diverse cautari, cu diversi operatori acceptati de Google care sa intoarca o lista intreaga de site-uri unde poti adauga link catre tine. Aici consider eu ca se face diferenta intre un seoist bun si unul slab. Intre unul cu experienta, care sa lovit mult de problema competitiei si unul care doar a citit tutoriale si isi da practic cu parerea neavizat.

Sa va dau un exemplu, ca sa intelegeti mai exact la ce ma refer. Poate ati auzit ca anumite extensii tld si backlink-urile provenite de pe domenii cu acele extensii sunt mai valoroase. Edu si Gov mai exact. Eu as adauga .org si .ro pentru site-urile romanesti care vor sa urce in rezultatele google.ro. Web-ul 2.0 e plin de site-uri unde poti publica si tu text si link-uri. Cum ar fi comentariile pe bloguri. Toata lumea spameaza blogurile cu comentarii cu link. Pe de alta parte daca ai citit articolul pe care comentezi, blogul sau postul are legatura cu domeniul tau de activitate si parerea ta contribuie la continut prin valoare ei, nu ti se va refuza comentariul.

Realitatea e ca sunt site-uri care spameaza blogurile ce accepta comentarii AA, auto-approve, si ies foarte bine la cautari. Cum poti gasi site-uri unde sa comentezi, si pe care backlink-ul catre tine pe care il introduci sa iti dea autoritate cat mai mare? Cu ajutorul lui Google, cautand ceva in genul acesta:

- comment "disqus" inurl:blog site:gov

- comment "disqus" inurl:blog site:edu

- comment "disqus" inurl:blog site:org

Aceste 3 cautari iti vor da o lista de site-uri cu domeniu pe .gov , .edu si .org care permit comentarii cu disqus. E adevarat ca backlink-urile din comentariile disqus sunt rel=nofollow dar sunt totusi link-uri de pe site-uri cu autoritate mare. Am combinat in aceasta cautare 4 elemente:

1. pagina sa aiba comment-uri, sau macar cuvantul comment

2. pagina sa contina cuvantul disqus(deci sa permita comentarii cu profil disqus)

3: url-ul paginii sa contina cuvantul “blog”

4. domeniul site-ului sa fie gov, edu sau org

Puteti sa mai adaugati un element cum ar fi unul din cuvintele voastre cheie pentru a incerca sa obtineti pagini relevante pentru acel cuvant. Cum ar fi:


“laptop” comment "disqus" inurl:blog site:edu


Recent a aparut posibilitatea de a introduce backlink-uri pe site-urile de microblogging cum ar fi tumblr. Este o metoda gray-hat de a obtine link-uri. Adica practic profiti de o “scapare” in tumblr.com, care iti permite sa pui url extern pentru blogu-ul tau tumblr, fara sa verifice daca tu chiar ai blog tumblr pe acel domeniu. Rezultatul e ca introduci link-uri catre orice site facand un user pe tumblr, setand url-ul extern iar apoi interactionand cu posturile de pe blogurile tumblr prin like si reblog. Te duci pe orice post si dai reblog si asta introduce pe acel post in notes un link catre tine fara nofollow. Daca dai like primesti un link cu rel=nofollow.

Cei care fac seo pentru escorte rup in doua aceasta metoda noua de a obtine link-uri de pagini cu PR 5, 6 si chiar 7. Hai sa ne uitam putin cum ii putem localiza cu ajutorul lui Google:


“escort” "reblogged this" inurl:post


La pagina 2 avem:



Dupa cum vedeti, Google ne ofera informatii vitale pentru link building. Luati Google Cheet Sheet si treceti in revista toti operatorii. Sunt foarte folositori cand ai nevoie de rezultate exacte.

Diferenta intre un seo bun si unul slab o face capacitatea primului de a creste pozitiile in serps ale unui site si implicit traficul. In mare masura cresterea pozitiilor depinde de backlink-uri. Deci un seoist bun e cel care e capabil sa bage cele mai multe si cele mai valoroase link-uri. Tool-ul fara de care nu se poate realiza acest task este Google si operatorii de cautare.

De ce toata lumea cumpara atunci seo web apps cum sunt seomoz open site explorer, majestic seo si altele? Principala informatie de reala valoare pe care o ofera aceste aplicatii sunt backlink-urile competitiei. Pe principiul ca poti vedea ce backlink-uri au competitorii tai si poti incerca sa le obtii si tu. Nu neg valoarea unor astfel de tool-uri.

Dar poti obtine link-uri doar folosing Google. Trebuie doar sa fii inventiv si sa stii operatorii de cautare. Trebuie inteles ca web-ul e o retea foarte vasta si sunt efectiv milioane de pagini, daca nu zeci de milioane, care iti permit backlink. Daca vei avea 1 milion de backlink-uri traficul tau din Google va exploda. Vei fi prezent pe mai multe cautari decat ti-ai imaginat vreodata.

Tine minte asta si inceteaza sa citesti tutoriale care te invata cum sa iti maresti densitatea de cuvinte cheie pe pagina, sau cum sa inscrii in directoare, sau cum sa ai grija sa pui keyword-urile la inceputul titlului.

Multa bafta la link pushing. Eu unu asta fac si din asta traiesc. I am a link pusher.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

SEO monitor